Hukum Lupa Hafalan Quran

Bina Insan Sahabat Al Qur’an  –  Soalan

Apa hukumnya apabila ayat-ayat al-Quran yang dihafal semasa zaman kanak-kanak, terlupa apabila dewasa? Adakah kita berdosa kerana tidak mengulang bacaan ayat-ayat tersebut sehingga menyebabkan kita lupa?

Jawapan Ust Zaharuddin

Asas hukum di dalam isu ini adalah hadith-hadith berikut :-

قال  رسول الله صلى الله عليه وسلم : ” ما من امرئ يقرأ القرآن ثم ينساه إلا لقي الله عز وجل أجذم “

Ertinya : “Tiada siapa pun yang membaca Al-Quran kemudian melupakannya kecuali ia akan bertemu Allah SWT di hari kiamat dalam keadaan kerdil” ( Riwayat Abu Daud ; Al-Munziri mengatakan ada perawinya Yazid Bin Abi Ziyad, hadithnya tidak dijadikan hujjah; Dhoif menurut Albani ; no 1474, hm 176)

Abu Ubayd menyebut : “Ajzam” di dalam hadith di atas bermaksud terpotong tangan, manakala Ibn Qutaybah pula menyebut ianya bermakna kerdil. ( Ma’alim as-Sunan, AL-Khattabi, 1/253 ; Awnul Ma’bud, Ibn Qoyyim)

Terdapat ulama yang menjadikan hadith di atas sebagai hujjah dalam isu melupakan hafazan al-Quran. Disebut huraian “yaqra” di atas merangkumi maksud membaca dengan melihat, membaca secara hafaz dan membaca makna Al-Quran kemudian meninggalkan pembacaannya secara lupa atau sengaja. Bagaimanapun hadith di atas telah dihukum sebagai dhoif.

Antara hadith lain adalah :-

“عرضت عليّ ذنوب أمتي فلم أر ذنباً أعظم من سورة من القرآن – أو أية –  أوتيها رجل ثمّ نسيها”

Ertinya : ” Dibentangkan kepadaku dosa-dosa umatku dan tidak aku nampak dosa yang lebih besar dari satu surah dari Al-Quran atau satu ayat ,yang diberikan kepada seorang lelaki kemudian ia melupakannya” ( Riwayat At-Tirmidzi, bab Fadhail Quran dari Rasulullah SAW, no 2840 ; At-Tirmidzi : Gharib; Al-Munziri : Dhoif kerana perawi bernama Abd Majid Bin Abd Aziz ; rujuk Tuhfatul Ahwazi) 

Para ulama salaf berbeza pandangan dalam bab melupakan ayat Al-Quran, sebahagian mereka menjadikannya sebagai dosa besar, antaranya Ulama Syafie seperti Syeikh Ar-Ruyani, Al-Qurtubi dan lain-lainnya yang mengatakan melalaikan pembacaanya adalah penyebab kepada lupa ayatnya, lupa ini menunjukkan tidak memberi perhatian sewajarnya terhadap Al-Quran. Malah di sebut dalam sebuah riwayat Mawquf :

”  ما من أحد تعلم القرآن ثم نسيه إلا بذنب أحدثه , لأن الله يقول (( وما أصابكم من مصيبة فبما كسبت أيديكم)) “

Ertinya : Tiada seorang pun yang mempelajari Quran kemudian melupakannya kecuali ditimpa dosa, kerana Allah berfirman : ” Tiadalah musibah yang menimpa kamu kecuali dengan sebab tangan-tangan kamu sendiri” ” mereka menambah : tiada musibah yang lebih besar dari melupakan al-Quran.

Sebuah lagi sambungan hadith di atas tetapi bertaraf mursal menurtu Al-Hafidz Ibn Hajar Al-Asqolani; Ertinya : “..tidak aku nampak dosa yang lebih besar dari dosa penghafaz al-Quran kemudian meninggalkannya” (Dikeluarkan oleh Ibn Abi Daud ; Rujuk Fath Al-Bari)

Imam Al-Qurtubi pula berpendapat bahawa sesiapa yang menghafaz Al-Quran maka telah tinggi darjatnya sekadar mana yang ia hafaz, apabila rosak kedudukan ini kerana lupa maka ia akan membawa kepada jahil, maka jahil selepas berilmu adalah amat buruk. ( Rujuk Fath al-Bari, bab : Kelebihan Al-Quran, no 4650)

Bagaimanapun, sebahagian ulama salaf pula pula menhuraikan maksud lupa di sini adalah melupakannya dengan meninggalkan beramal degan ayat itu. Ini kerana amaran jikakalau lupa ini hanya tertakluk kepada lupakan hafazan al-Quran maka akan berkatalah seseorang , bahawa LEBIH BAIK TIDAK PERLU MENGAHAFAZ TERUS. Maka ia bertentangan dengan objektif Shariah.

Kesimpulannya : Apapun tafsiran dan kekuatan dan kelemahan rawi hadith, sememangnya menjadi kewajiban bagi menjaga hafazan Al-Quran demi mengekalkan ketinggian maqam di sisi Allah, juga amat wajib bagi yang telah mempelajari ilmu-ilmu dari Al-Quran dan memahaminya kemudian melupakannya. Justeru, amat perlu bagi kita umat Islam mengingati hafazan dan ilmu dari al-Qurana untuk di baca dan di amal. Wallahu ‘alam.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Artikel

Menggerakkan Kolaborasi Kemanusiaan: Sinergi untuk Mewujudkan Perubahan

Dalam dunia yang penuh dengan tantangan sosial, lingkungan, dan ekonomi, kerja sama kemanusiaan menjadi kebutuhan yang sangat penting. Transformasi positif di masyarakat hanya dapat tercapai jika berbagai pihak berkolaborasi, menyatukan keahlian, sumber daya, dan dedikasi mereka. Kolaborasi kemanusiaan melibatkan pemerintah, organisasi swadaya masyarakat (LSM), komunitas lokal, akademisi, dan sektor swasta, yang semuanya berbagi tanggung jawab […]

Read More
Artikel

Kolaborasi untuk Kemanusiaan: Menyatukan Hati dan Tangan Demi Kepedulian Sesama

Dalam dunia yang semakin kompleks ini, tantangan sosial dan kemanusiaan memerlukan upaya bersama dari berbagai pihak. Mulai dari kemiskinan, bencana alam, hingga akses yang terbatas terhadap pendidikan dan layanan kesehatan, setiap masalah kemanusiaan menuntut solusi yang tidak bisa diatasi oleh satu pihak saja. Di sinilah pentingnya kolaborasi kemanusiaan, yang mengajak kita semua untuk bekerja sama, […]

Read More
Artikel

Hunian Sementara yang Berkelanjutan: Mewujudkan Kemanusiaan dalam Pembangunan

Hunian sementara adalah bagian penting dari respons kemanusiaan dalam situasi darurat, baik akibat bencana alam maupun konflik. Namun, seiring meningkatnya kebutuhan, muncul pula tantangan besar dalam menjaga keberlanjutannya. Konsep hunian sementara yang berkelanjutan bertujuan untuk mengatasi masalah jangka pendek sekaligus memberikan manfaat jangka panjang. Dengan integrasi elemen keberlanjutan, hunian sementara bisa menjadi bagian dari pembangunan […]

Read More